Suomen Mieskuoroliiton edustuskuoro Liiton Miehet

R A J A L L A

Pe 1.7.2022 klo 19 Klemettisali, Oriveden Kampus, Koulutie 5, Orivesi
La 2.7.2022 klo 19 Tampereen tuomiokirkko, Tampere

Oriveden Kampuksen Klemettisalissa perjantaina 1.7. klo 19 järjestettävässä konsertissa kuullaan kaksi kantaesitystä: Johannes Tiusasen (s. 1977) kolmiosainen, kuluvana vuonna valmistunut sarja Three Songs of Trainspotting ja Lauri Kilpiön (s. 1974) Rajalla vuodelta 2018. Lisäksi kuullaan teoksia Lauri Mäntysaarelta, Sulo Saloselta, Emil Sjögreniltä, Einojuhani Rautavaaralta, Erik Bergmanilta ja Juhani Komulaiselta. Liput Oriveden konserttiin maksavat 15/10 euroa.

Tampereen tuomiokirkon konsertissa lauantaina 2.7. klo 19 kuullaan suurelta osin sama ohjelmisto, Tiusasen sarjan tilalla Liiton Miehet esittää lisäksi mm. Leevi Madetojan mieskuoromusiikkia. Tampereen konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma 15/10 euroa.

Konserttien kesto on noin 1 tunti. Konsertit ovat osa Suomen Mieskuoroliiton kesäkursseja, jotka järjestetään Oriveden Kampuksella 29.6.–3.7. Suomen Säveltäjät ry on tukenut konserttien toteuttamista kotimaisen nykymusiikin esittämistuella, ja lisäksi konsertin harjoitusperiodia ovat rahoittaneet Suomen Kulttuurirahasto, Musiikin edistämissäätiö ja Opintokeskus Sivis.

* * *

Suomen Mieskuoroliiton edustuskuoro Liiton Miehet antoi ensikonserttinsa Joutsenon kirkossa 1.7.2017. Periodiluonteisesti toimivan kuoron tarkoitus on tarjota taitaville mieskuorolaulajille ja niiden johtajille ammattimainen työympäristö, kuitenkaan häiritsemättä jäsentensä muiden aktiivikuorojen toimintaa. Kuorossa laulaa tällä hetkellä 39 laulajaa eri puolilta Suomea aina Helsingistä Ouluun ja Porista Joensuuhun, ja kuoroa johtaa Suomen Mieskuoroliiton taiteellinen johtaja Paavo Hyökki. Koelauluja järjestetään eri paikkakunnilla aina tarpeen mukaan. Kuoro konsertoi Suomen Mieskuoroliiton tapahtumien yhteydessä muutaman kerran vuodessa eri puolilla Suomea, viimeksi Sulasol 100 Laulu- ja soittojuhlilla kesäkuussa 2022. Liiton Miehet valmistautuu ensimmäisen levynsä äänittämiseen Suomen Kulttuurirahaston tuella tammikuussa 2023.

* * *

Ammattikuoronjohtaja Paavo Hyökki opiskeli Sibelius-Akatemian kuoronjohtoluokalla suorittaen kuoronjohdon A-tutkinnon vuonna 2012 erinomaisin arvosanoin ja valmistuen keväällä 2013 musiikin maisteriksi. Hyökki toimii taiteellisena johtajana Mieskuoro Laulajissa, Chorus Cathedralis Aboensis -sinfoniakuorossa, Suomen Mieskuoroliiton edustuskuoro Liiton Miehissä ja Lain Huudossa, joista kahdessa jälkimmäisessä niiden perustamisesta lähtien.
Hän on tehnyt yhteistyötä myös useamman kuoron ja orkesterin kanssa, joista mainittakoon EMO Ensemble, Key Ensemble, Lauluyhtye Rajaton, Club for Five, Radion Sinfoniaorkesteri (RSO) ja Helsingin Kaupunginorkesteri (HKO). Hyökki on toiminut vuodesta 2015 Suomen Mieskuoroliiton taiteellisena johtajana. Hänet kutsuttiin myös Sulasol 100 Laulu- ja soittojuhlien taiteelliseksi johtajaksi Jyväskylässä vuonna 2022. Lisäksi Hyökki on yhtyelaulaja, taiteellinen tuottaja sekä kysytty jäsen kuoro- ja lauluyhtyekilpailujen tuomaristoihin.

Graafinen suunnittelu: Jukka Parkas
Alkuperäinen valokuva: Markku Pihlaja